Ayam Percik Fancy Grill - Review Resipi Kak Liza

12:32 AM

Fancy Grill ni dah lama terima dari my good mommy fren from Sabah - Fara Kertina

Tapi mungkin sebab belum sampai seru nak buat masak apa, so tak guna lagi. Terperuklah dia selama sebulan. Cuma sekali je rak grill atas dia tu kaler hitam I pakai buat sejukkan kuih keria LOL - aiyok derhaka sungguh.


Since parents I datang hari ni, good timing la nak buat ayam percik. Resipi dari Kak Liza (Hanieliza) ni very very easy. Mudah sangat.

Since ayam tu di potong besar, I think it was best sebelum apa-apa ayam dikelar-kelar especially dekat sendi-sendi dan kat drumstik tu. Sebab my mother kata ini akan menyebabkan rempah menyerap masuk.


Ayam ni macam biasa, kena basuh dengan tepung untuk hilangkan bau dia. Saya biasanya basuh dengan tepung jagung atau tepung gandum (mana yang ada) Petua ni saya belajar dari adik ipar saya Roslina. Sekarang semua pun basuh dengan tepung, daging la, udang la hehehe

Kak Liza menggunakan sedikit halba. Kebetulan this is a family favourite. Kat dapur memang senantiasa ada. Maklumlah orang suka makan kari.


Bahan mesin halus ni ringkas sangat. I told my mother, patutlah sepupu my mother berniaga ayam percik tu boleh siap beli kereta. Huhuhu



Rupanya masak ayam percik ni di rebus. Tak pernah tahu pun. Semua bahan mesin dan bahan sampingan dimasukkan dalam santan untuk rebus ayam tu, sebelum kita grill.


I tambah 1 cawan kacang tanah dan sedikit tepung jagung untuk pekatkan kuah...maybe sebab dah terpengaruh dengan kuah ayam percik yang macam tu bila balik kampung hehehe (my mom's cousin nye style kuah ler)


So here is the resipi :
sumber from here http://hanieliza.blogspot.com/2008/02/ayam-percik.html

Ayam Percik

Bahan:
2 kg ayam [potong 4 keping]
3 cawan santan pekat [perah gunakan air kelapa dari 1 biji kelapa ]
1/2 cawan air asam jawa
1 s/t gula
1 s/b halba
garam secukup rasa

bahan mesin halus
20 tangkai cili kering
4 biji bawang putih
3 cm halia
5 batang serai

Cara
1. Lumurkan sedikit garam dan tepung ubi kayu pada ayam dan bilas bagi menghilangkan bau hanyir.
2. Masak ayam dalam kuali bersama bahan mesin, santan, halba dan asam jawa sehingga sederhana masak (kuahnya tinggal sedikit). Tetapi pastikan segala rempah sebati dengan ayam.
3. Alihkan ayam ke ketuhar dan panggang pada suhu 200' C sehingga ayam masak dan berwarna perang keseluruhannya. [boleh juga panggangkan ayam menggunakan pemanggang ikan tu]
4. Hidangkan dan hiaskan dengan salad atau timun.

*as for me

  • I masukkan asam jawa last sekali bila ayam dah empuk - my mother punya petua, takut ayam kejung
  • I grill my ayam atas Fancy Grill tu sahaja....satu rumah berasap macam kat pasar malam hehehe
  • I tambah 1 cawan kacang tanah, dibakar dan dikisar halus dan 1 sudu besar tepung jagung di bancuh air untuk pekatkan kuah..maybe santa I banyak sangat kut masa rebus tu
Thanks Kak Liza. This resipi was GREAT!!

You Might Also Like

0 comments

Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images