Desert

Pengat Labu Tanpa Lemak

2:00 PM









1 Biji Ladu sederhana besar
makan gula merah secukup rasa
secubit garam
2 helai daun pandan
air (sehingga menutupi labu)
Halia muda yang dihiris (mengikut kesukaan)

Cara-caranya
Labu dibersihkan tapi jangan buang kulit. Buang Biji dalam sahaja
Kalau sederhana besar, potong dua kalau besar potong empat
Masukkan dalam periuk dan tuang air sehingga menutupi labu tersebut
Masukkan gula merah secukup rasa  & secubit garam
Masukkan hirisan halia muda dan 2 helai daun pandan yang disimpul
Rebus hingga isi labu tanak.

Boleh di makan panas-panas atau disejukkan dahulu

Labu juga boleh digantikan dengan Pisang Nangka,  Awak atau Nipah, tetapi gantikan gula merah dengan gula batu (atau putih)

Resipi yang sama juga boleh dibuat menggunakan Keledek -  fun-shee-tong-sui

Kari Ikan Mamak Style (tanpa Santan)

Kari Ikan Mamak Style (tanpa Santan)

1:24 AM



Suami saya memang sedang cuba menjaga kesihatannya. Tapi dalam dietnya dia memang suka kari. Resipi ini tidak menggunakan santan tapi mestilah banyak rempah dan bawang supaya kuah pekat.

Bahan-bahan

5 ekor ikan kembung sederhana besar atau 2 ekor bawal putih sederhana besar (potong 4)
3 sudu besar rempah kari ikan Alagapas atau Cap O (yang ini sahaja yang sedap pada saya)
5 biji bwg rose dan 3 ulas bwg putih - ditumbuk/giling lumat
2 biji bawang besar dan 3 biji cili hijau - dikisar halus
3 biji bwg merah dan 2 ulas bwg putih - hiris
3 biji bwg besar - hiris
air asam jawa mencukupi untuk kuah

2 biji tomato - belah 4,
4 biji bendi,
2 biji cili hijau dibelah dua
4 batang murungakai (kalau tiada tak apa)
sedikit daun sup dipotong-potong 1 inch panjang
garam dan perisa secukup rasa

1 sudu kecil halba campur dan 2 tangkai daun kari
5 sudu besar minyak masak

Cara-cara

1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bwg merah dan bwg putih yang telah dihiris bersama-sama halba campur dan daun kari sehingga kekuningan.
2. Rempah kari dicampur dengan bawang yang telah ditumbuk serta ditambah air dan sedikit air asam jawa. Masukkan 3 biji bwg besar yang telah dihiris. Tumis hingga pecah minyak
3. Setelah pecah minyak, masukkan bawang besar dan cili hijau yang telah dikisar
4. Masukkan bendi dan setelah empuk, masukkan air asam jawa dan air secukupnya (dalam 500ml)
5. Apabila kuah mendidih, masukkan garam dan perisa secukup rasa.
6. Masukkan ikan dan tomato. Perlahan kan api dan biar ikan masak perlahan-lahan. Tujuannya supaya isi ikan tidak pecah.
7. Apabila ikan sudah masak, masukkan daun sup dan daun bawang (yang dipotong-potong 1 inch panjang) serta cili hijau dibelah dua

Masakan Laut

Sotong Goreng Rempah Ranggup Marissa

10:51 PM


Sekali lagi saya cuba menjayakan projek membawa hidangan Mamak Nasi Kandar ke ruang dapur saya. Lebih elok rasanya kerana suami (yang berasal dari Pulau Pinang) pasti gembira jika saya dapat menghidangkan masakan kegemarannya.

Sotong Goreng Rempah Ranggup kalau dipesan sepiring kecil harganya boleh mencecah RM3 ke RM4. Agak mahal jika dibandingkan kos membuatnya sendiri.

Petua nak sedap?

  1. Pilih Sotong yang sederhana dan kecil kerana rasanya lebih manis dan lembut.
  2. Tambah Soda Bikarbonat dalam adunan tepung
  3. Gunakan 3 tepung - gandum (to give texture) beras (untuk ranggup) jagung (biding flavour rempah pada sotong)
  4. Sotong mesti di tos supaya tidak berair
  5. Api mesti dijaga kerana kebarangkalian sotong meletup-letup bila digoreng memang 90% LOL
Baiklah...ini Bahan-Bahannya:

3 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar rempah kari ikan Alagapas (lain tak sedap la...)
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh ketumbar
sedikit garam & perisa (jika suka)
1 biji telur
100-150gram Sotong putih sederhana dan kecil
Minyak untuk mengoreng (dalam 300ml)

  1. Sotong di buang kulit luar dan disiang (buang dakwat dan mata pada kepala, pakai sesunggut je)
  2. Potong dan tapis
  3. Jintan, Ketumbar & Sedikit garam & perisa di kisar dalam blender kering sehingga menjadi serbuk.
  4. Campurkan ketiga-tiga tepung, serbuk kari dan bahan kisar ke dalam mangkuk.
  5. Masukkan sotong yang telah ditapis ke dalam mangkuk berasingan. Pecahkan satu biji telur dan gaul.
  6. Perlahan2 masukkan campuran tepung, serbuk kari & bahan kisar
  7. Gaul sotong sehingga kesemua disaluti campuran tepung, serbuk kari & bahan kisar
  8. Perap selama setengah jam dan goreng dalam minyak yang banyak (pastikan minyak panas sebelum digoreng dan perlahan kan api sedikit ketiga sotong sedang digoreng.
  9. Tapis minyak dan sedia untuk dihidang (lebih elok dilapik tissue dapur untuk menyerap minyak supaya lebih ranggup)
Sotong Goreng Rempah Ranggup ini sedap di makan dengan cicah sambal cili, bawang putih dan halia

Masakan Kerang

Rendang Kerang Ala Penang Mari

9:31 PM



Hari ini DH memborong udang, kerang, sotong dan ikan dari Kuala Selangor.
Saya teringat rendang kerang yang adik ipar Ina buatkan semasa kami ke rumahnya di Kg Gajah.

Disebabkan DH buat muka pelik bila saya sebut rendang, saya tambah 1 sudu serbuk kari untuk seafood. Nak buat macamana....suami orang Penang :D

Bahan-Bahannya
1 kilo kerang (direbus dan diasing isi)
Santan dari 1 1/2 biji kelapa
Kerisik secukupnya - nak sedap buat kerisik sendiri (dari satu biji kelapa)
2 keping asam keping
Daun Kunyit
Daun Limau Purut

20 biji cili kering yg dibuang biji dan direbus (petua Mak Yah saya dari Kluang - dia ada bisnes katering)
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 sudu jintan putih dan 1 sudu ketumbar disangan (goreng tanpa minyak)
3 biji buah keras
3 batang serai
sedikit lengkuas
sedikt kunyit hidup
sedikit halia
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
1 inci gula melaka
garam secukup rasa

Cara:-
1.Kisar bawang merah dan putih. Kemudian kisar cili.
2. Kunyit hidup dan 1 sudu jintan putih dan 1 sudu ketumbar disangan elok ditumbuk kerana kalau di kisar kurang enak. Lengkuas, serai dan halia di titik.
3. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bahan2 diatas dan tumis hingga naik bau. Masukkan serbuk kari. Masukkan daun limau purut juga. Tumis sedikit lagi. Masukkan garam dan gula melaka.
4.Masukkan santan cair dahulu, renihkan perlahan-lahan. Masukkan asam keping. Bila agak kering masukkan santan pekat dan kacau. Keluarkan asam keping supaya tidak terlalu masam.
5. Akhir sekali masukkan kerang yg telah direbus dan daun kunyit.
6. Sedia untuk di hidang.

Sedap di makan dengan nasi lemak, lemang, pulut kuning atau roti :)

Sambal

Sambal Tumis Telur

5:52 PM




Ini kegemaran saya semasa kecil. Resipi ini berasaskan sambal tumis yg biasa saya buat untuk nasi lemak.

Bahan kisar
8 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 biji buah keras
sedikit belacan

Bahan-bahan lain
Cili giling sebanyak mana yang mahu (hendak pedas ke tidak)

Satu cawan ikan bilis

6 biji telur rebus

2 camb besar air asam jawa

1 labu bawang besar holland (dihiris)

Minyak untuk menumis

1 camb gula merah

sedikit garam dan perisa sesedap rasa.

Cara-cara memasak:

Telor rebus dikopek kulit dan digoreng bulat2

Kisar semua bahan-bahan kisar dalam blender.

Panaskan minyak. Goreng ikan bilis sebentar. Angkat

Tumis cili giling dahulu sampai masak.

Masukkan bahan-bahan kisar. Tumis sampai naik bau.

Masukkan bawang besar holland yang dihiris.

Masukkan kembali ikan bilis.

Masukkan satu cawan air. Biarkan mendidih.

Masukkan 2 camb besar air asam jawa

Tambah 1 camb gula merah dan sedikit garam dan perisa sesedap rasa.

Kemudian masukkan Telur Rebus Goreng.

*petua..kalau mahu sambal tumis sedap, eloklah di buat malam sebelumnya. Keesokkan boleh di perhangatkan dan di tambah Telur Rebus Goreng.



Bebola Daging IKEA

Bebola daging IKEA

11:25 AM



Kalau ke IKEA memang tidak lepas untuk makan Köttbullar - Bebola daging orang Sweden

Saya duduk di Ampang dan IKEA agak jauh untuk pergi selalu, jadi saya cari alternatif lain - cuba masak sendiri. Haaa jimat kos dan selamat duit minyak

Kebetulan saya memang beli lingonberry-jam kalau-kalau lah berpeluang untuk buat sendiri.

Saya susun cara-cara memasak dengan side dishes mengikut turutan supaya bila dihidangkan masih sedap dan panas.

Bebola Daging

Bahan-bahan
Bebola Daging Instant Azmi
1 Sudu besar butter untuk mengoreng
Sedikit Worshire sauce




AZMY Bebola Daging ni saya beli di TESCO.

Goreng bersama sedikit minyak sehingga brown.



Saya tambahkan Worshire sauce untuk flavouring and lkemudiannya untuk membuat gravy.



Once brown, angkat.

Gravy
Bahan-bahan
Lebihan "dripping" dari mengoreng
1 sudu besar butter
2 sudu besar tepung gandum.
Satu cawan susu penuh krim
garam dan perisa secukup rasa dan sedikit lada hitam.

Gracy ni sebenarnya dibuat dari "dripping" minyak dan jus daging yang digoreng atau diroast. Juga dari air rebusan daging.

Bila kita angkat bebola daging dari kuali akan ada sedikit dripping.
Tambah satu sudu butter.
Biarkan cair.
Setelah cair, tambahkan 2 sudu tepung gandum.
Kacau sehingga naik bau.
Tambah 1cawan air rebusan daging
I akan tambahkan susu penuh krim selepas ini.
Jangan lupa untuk mengacau atau whisk supaya susu tidak pecah.
Bolehlah tambah garam dan perisa secukup rasa dan sedikit lada hitam.



The Mash Potatoes
Saya tahu di IKEA Malaysia bebola daging ini dihidangkan dengan french fries. Tapi suami saya suka makanan kurang minyak. Saya hidangkan dengan kentang lenyek - mash potatoes.


Bahan-bahan
8 biji Kentang
Satu sudu besar butter
Sedikit Susu Penuh Krim
garam dan perisa secukup rasa

Kopek kulit kentang dan potong dadu.
Rebus sehingga empuk



Toskan.
Lenyek bersama-sama butter dan susu segar.






Side dish - Brokoli Kukus

Kukus adalah cara yang paling elok untuk mengekalkan vitamin di dalam brokoli. Kukus selama 5 minit sahaja, jgn lebih supaya tidak lodoh



Lingonberry-jam




Jam ini hanya sesuai untuk dimakan bersama masakan daging.
Orang Sweden makan macam makan kicap la..

My ättiksgurka



ättiksgurka ni sebenarnya jeruk timun. Boleh di dapati di Cold Storage

Hasilnya?





Silalah makan ye...



Saya juga sisipkan video instruction di You Tube untuk membuat bebola daging dari scratch




Masakan Ikan

Pecel Ikan Cencaru

11:12 AM



Ini resipi turun temurun dari bonda saya.

Daun dan buah cekur memang banyak tumbuh di belakang rumah kami di Johor. Kalau saya rindu, pasti saya buat resipi ini.

Bahan-bahan ( 3 orang makan )

* 1 kilo Ikan Cencaru
* 5 bawang merah kecil (digoreng)
* 3 biji bawang putih
* 200 grams akar cekur (kencur)
* 50 grams ikan bilis (digoreng garing)
* 50 grams cili padi
* 1 sudu besar asam jawa (diambil jusnya agak 2 sudu besar)
* Santan pekat sahaja dr 2 biji kelapa
* garam dan serbuk perisa secukup rasa

Cara-cara membuat:
Ikan Cencaru hendaklah di bakar dahulu kemudian di ambil isinya sahaja.


Bahan-bahan berikut adalah untuk di tumbuk : Mengikut arah jam - 200 grams akar cekur (kencur) 3 biji bawang putih 50 grams cili padi 50 grams ikan bilis (digoreng garing) 5 bawang merah kecil (digoreng)

Santan dari 2 biji kelapa di perah dan di masukkan ke dalam periuk. letakkan di atas dapur.



Masukkan ke dalam santan bahan-bahan yang digiling atau di tumbuk tadi. Biarkan sehingga mendidih sedikit tapi pastikan api kecil supaya tidak pecah santan.



Stir well and bring to a slight boil to thicken.

Once the gravy is thick, place in the pot the ikan cencaru flesh carefully as not to break them.

Masukkan isi ikan cencaru bakar tadi. Hati-hati supaya isi ikan tidak hancur. Biarkan selama 3 minit. Masukkan garam dan serbuk perisa serta jus asam jawa secukupnya.

Sedap di hidangkan panas-panas bersama nasi putih. Pecel ini ringkas, hanya perlu sayur-sayur kampung seperti pucuk paku di celur sahaja sebagai lauk sampingan

Chicken Noodle Soup

Chicken Noodle Soup

10:51 AM



Saya memang suka tengok AFC especially rancangan Chef at Home. Dalam satu episod ni, Chef Micheal Smith ajar macamana nak buat Chicken Noodle Soup. Kebetulan hari itu hujan dan saya demam, tak lalu nak makan nasi.


photos from - http://www.evalu8.org

Resipi dia memang senang dan memang sesuai untuk orang yang tengah demam dan tak ada selera makan. Yang penting, ianya berkhasiat, tidak berminyak dan kurang lemak. Saya ubas suai sedikit mengikut citarasa saya (sebab nak simple...yelah orang tengah tak sihat...nak masak pun tak lalu)

Bahan-bahan yang diperlukan:

Ayam separuh ekor. Dibuang kulit



Sayur-sayuran:

Carrot, Daun Seleri dan Bawang Holland



Daun Bay (Bay Leave)
Macaroni atau Elbow pasta.

Cara-cara memasak:

Ayam direbus dengan 1 litre air
Tambahkan daun bay



Sayur-sayuran dipotong dadu. Masukkan



Setelah ayam empuk, keluarkan dan asingkan daging dan tulang.
Carik-carikkan daging ayam.

Masukan semula ke dalam periuk.



Masukkan macaroni (atau elbow pasta) sehingga al-dente.



Tutup api dan hidangkan panas2.

Kuah Lodeh

Kuah Lodeh Kuning Hj Durahim

9:47 AM



Kuah Lodeh biasanya di makan bersama2 lontong. Lontong itu sebenarnya adalah nasi impit yang di masak dalam daun pisang (digulung2).




Kuah Lodeh ini resipi turun-temurun dan kegemaran Ayahanda saya. Biasanya di Johor, seminggu sebelum hari raya orang sudah "menggunjung" - adat memberi ketupat, kuah lodeh, sambal goreng, ayam masak kicap - pada saudara-mara.

Bezanya kuah lodeh dan masak lemak adalah sayurnya ditumis dahulu baru di tambah santan.


Bahan-Bahan Di tumbuk:
2 sudu cili giling (cili kering direbus dan diblender atau tumbuk)
8 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia 
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil ketumbar
2 biji buah keras
1 sudu besar udang kering(direndam air panas)
2 batang serai (dititik)
2 inci lengkuas (dititik)


Bahan-bahan untuk menumis:
1 cawan udang basah
4 sudu besar cili giling
2 sudu besar Minyak masak
Garam dan perisa secukup rasa

Bahan-bahan Kuah:
1 liter santan
1 sudu besar air asam jawa

Bahan-bahan dalam kuah:

Sayur-sayuran -
(mengikut kegemaran)
Kacang Panjang
Carrot
Kentang
Sengkuang
Kobis
Kentang

Bahan-bahan lain:
20 gm suhun
100 gm fucuk
3 keping tauhu (digoreng dan didadu)
1 keping tempe (digoreng dan dihiris nipis)

Cara:
Sayur-sayuran dipotong panjang2 anggaran dalam satu inci dan lebar 1cm.
Suhun dan Fucuk direndam. Eloklah Fucuk dipotong kecil2 dan suhun digunting dalam 1 inch

Tumbuk hingga lumat jintan manis dan ketumbar kemudian baru masukkan bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, halia , buah keras dan udang kering dalam lesung dan tumbuk lumat

Panaskan minyak dalam periuk dan tumis cili giling, udang basah, lengkuas, serai dan bahan2 tumbuk sehingga naik bau.

Masukkan sayur-sayuran dan tumis lagi.

Masukkan suhun dan fucuk juga tauhu dan tempe goreng.

Tumis dalam 5 minit. Tambah garam dan perisa secukup rasa

Setelah itu masukkan santan.

Kecilkan api supaya santan tidak pecah.

Letak sedikit air asam jawa.

Bila sudah mendidih sedikit, bolehlah hidangkan bersama lontong, nasi impit atau ketupat.

Mee Bandung Ijai

8:39 AM



Walaupun berasal dari Pulau Pinang, suami saya memang suka makan Mee Bandung Muar. Mee Bandung yang dibuat biasanya berasaskan resipi Mee Bandung Tanjung Agas Muar yang mempunyai Sotong Kering.

Resipi ini saya ilhamkan dari pemerhatian dan rujukan selain menggunakan citarasa saya sendiri. Untuk kepuasan, Mee Bandung haruslah di masak berperingkat-peringkat seperti di bawah ini.


Bahan-bahan untuk stok
½ cawan udang kering
2 keping sotong kering
½ cawan kepala dan kulit udang hidup
300gram daging (anggaran dalam RM3)



Bahan-bahan menumis
3 camb besar cili giling
2 biji bawang putih
6 biji bawang merah
1 camb besar sos tiram
2 camb besar minyak masak
Garam dan perisa secukup rasa

Bahan-bahan lain
1½ cawan Sawi yg di potong 1 inch
1½ cawan Kobis Cina yg di potong 1 inch
100 gram udang basah
100 gram sotong
10 biji Bebola ikan
2 biji Telur (untuk 2 orang)
1 beg mee kuning

Untuk Hiasan
Daun Sup (dihiris)
Daun Bawang (dihiris)
Bawang Goreng (dihiris)
Cili Merah (dihiris)

Cara-cara Memasak
Bahan-bahan untuk stok, masukkan dalam periuk, isi air sehingga menutup semua bahan dan rebus sehingga daging empuk
Setelah daging empuk, keluarkan dan setelah sejuk, hiris.
Stok ditapis (jgn buang), asingkan kepala dan kulit udang dan buang.
Udang kering dan sotong diketepikan (akan digunakan dgn bahan menumis)
Udang kering dan sotong dikisar bersama2 bawang merah dan bawang putih.
Panaskan 2 camb besar minyak masak dalam periuk, tumis bahan kisar dan cili giling.
Jangan sampai garing.
Setelah masak, masukkan sos tiram dan garam dan perisa secukup rasa
Kemudian masukkan stok yang telah di tapis tadi.
Kacau dan biarkan mendidih.

Mee bandung tidak boleh dibuat sekali banyak.

Apabila hendak dihidang, masukkan kuah ke dalam kuali (anggaran untuk seorang makan), masukkan sedikit sawi, kobis cina, bebola ikan, udang basah, sotong, daging hiris dan pecahkan telur (juga anggaran untuk seorang makan).
Setelah bahan-bahan masak, masukkan mee kuning (untuk seorang makan).
Angkat kesemua bahan ke dalam mangkuk dan hiaskan dengan daun sup, daun bawang, Bawang Goreng dan cili merah.






Karipap

Karipap Simple versi Farah

6:00 PM



Hujan begitu lebat sekali. Perut berkeroncong lapar. Hujan dan sejuk-sejuk begini sedap makan karipap kan.

Malam tadi bila telefon Bunda, dia sedang sibuk untuk ke rumah Mak Long. Ada "rewang" katanya. Mesti karipap juga menjadi hidangan "rewang" sebagaimana ketika kenduri kahwin adinda-adinda dahulu. Teringat juga petua Kak Leha yang menjual kuih - "cairkan majerin dan minyak dulu. Panas-panas di campur tepung, pasti karipap jadi enak dan ranggup"

Kebetulan lebih buat homemade baby food anak daraku Sya-Sya, sebiji keledek sederhana besar, menanti untuk dibikin apa dalam peti ais. Juga tulang-tulang ayam lebih dari masak makaroni yang diambil isinya aje. Nah! sesuai sekali.


Utk 18-20 biji
Bahan-bahan - kulit karipap
300gram tepung gandum
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar minyak masak
secubit garam
sedikit air
Bahan-bahan - inti karipap
1 biji keledek sederhana besar
(dalam 2 cawan setelah dipotong dadu)
2 ulas bawang putih (dicincang)
1 biji bawang besar (dipotong dadu)
2 sudu besar serbuk kari (dicampur air menjadi pes)
Tulang ayam (dalam 2-3 ketul) jika ada
garam dan sedikit perisa secukup rasa
2 sudu besar minyak masak

Cara-cara membuat inti
Tumis bawang putih (dicincang)& bawang besar (dipotong dadu) sehingga wangi. Masukkan tulang ayam dan tumis lagi.
Masukkan pes kari dan tumis lagi.
Masukkan keledek dan tuangkan satu cawan air.
Biarkan sehingga keledek masak dan air kering.
Tambah garam dan sedikit perisa secukup rasa.
Sejukkan inti sebelum menggunakannya.

Cara-cara membuat kulit
Cairkan marjerin dan minyak masak di dalam periuk kecil.
Ayakkan tepung dan masukkan dalam mangkuk mengadun.
Masukkan secubit garam
Tuangkan marjerin dan minyak masak panas tadi dan gaul dengan senduk kayu
Perlahan-lahan campurkan adunan bersama air sehingga menjadi doh.
Uli selama 10-15minit sehingga doh menjadi sedikit kenyal.

Lebih mudah dan cepat jika mempunyai pencetak karipap dan bagi mereka yang tidak mahu mengelim.

Setelah siap, goreng karipap dalam minyak yang banyak sehingga kuning keemasan.


Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images