Ikan Gerut / Gerut-Gerut Kukus Masam Manis

12:49 AM


Pertama kali mendengar nama ikan ini saya hendak tergelak. Mana tidaknya :

gerut

  1. bunyi seperti bunyi kayu dikikir dan lain-lain, bunyi bergesek
Nak tergelak kerana saya tahu anak saya kalau tidur ada sedikit bruxism (teething grinding) jadi adakah ikan ini mengalami masalah yang sama HE HE HE

Memang terkejut juga sebab seumur hidup saya, saya tak PERNAH jumpa ikan ini dan saya tak PERNAH masak ikan ini. So apa lagi...pakcik google lah kita.

Nasib baiklah juga ada femes food blogger Kak Hanieliza yang upload info memacam pasal ikan ni (boleh jadi kamus uols!) So from there I refer dan dapat tahu ikan ni sedap di masak kukus.

SO this is versi kukus ikan bruxism eh gerut-gerut saya

Bahan-bahan:
1 ekor ikan gerut-gerut sederhana
2 keping asam keping
1 inci halia (dihiris)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 batang serai (diketuk)
garam, gula dan perisa secukup rasa
sedikit kicap dan minyak bijan

untuk hiasan
potongan cili padi
daun bawang

Cara-cara memasak:
Siang ikan dan direndam dalam air asam jawa selama 1 jam
Belah belakang sedikit.
Sumbat 2 biji bawang putih yang telah ketuk
Letakkan ikan dalam pinggan untuk di kukus
Letakkan asam keping, serai, halia dan bawang putih (diketuk) serta bawang besar (dihiris)
Bubuh sedikit garam, gula dan perisa secukup rasa.
Titiskan sedikit kicap lemak manis dan minyak bijan.
Letakkan dalam penggukus dan kukus selama 15 ke 20 minit
Tabukkan cili padi dan daun bawang yang telah dihiris.
Sedia untuk di makan

You Might Also Like

0 comments

Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images