Nasi

Nasi Goreng Kunyit

4:30 PM


Hari ini saya teringat pada Nenda saya di kampung - apatah lagi Aidilfitri yang bakal menjelma. Masa kecil saya penuh dengan kenangan hidangan nasi goreng yang enak dan pedas yang dihidangkan ketika kami semua berkumpul - sarapan raya kedua atau ketiga bila lontong, kuah lodeh dan semur ayam sudah tinggal "serdak" sahaja.. Bentang 2 tikar pun belum tentu cukup sebab Nenda saya anak-anaknya 13 orang semuanya - itu tak balik semua biasanya. Bergelimpanglah kami tidur...ruang tamu pun ruang tamu lah.

Kerja masak sarapan Nasi Goreng biasanya makcik-makcik yang merupakan menantu Nenda saya yang akan uruskan dan antara kegemaran saya adalah Nasi Goreng Kunyit ini.


Masaknya tidak rumit, rencahnya tidak renyah...masakan orang kampung kan. Bahan utama udang kering, cili kering dan serbuk kunyit. Saya memang suka giling cili sendiri sebab itu gunting lipat ni antara bahan khazanah yang PERLU ada dalam dapur saya. Cili giling yang sedap mestilah dibuang semua bijinya dan direbus sebelum di giling atau blender. Nasi goreng yang sedap, nasi harus betul-betul sejuk...kalau baru di masak nanti dia "basah" sangat, pada saya tak menjadi.


Kalau saya buat, saya pastikan pedas biar berapi berasap lidah sampai kebas. Lepas tu hirup kopi o panas-panas...adoi Nenek, Along rindu la...


NASI GORENG KUNYIT
BAHAN-BAHAN ( 4 orang )

3 mangkok nasi
1/2 labu bawang besar
1 ulas bawang putih
1 sudu makan udang kering
2-3 sudu makan cili kering yang telah direbus dan digiling 
1/2 cawan sayur kobis
1/2 sudu teh kunyit serbuk
1/2 sudu teh perasa ikan bilis maggi (jika suka)

1 sudu sos tiram
garam secukup rasa

2 sudu minyak untuk menumis

sedikit ikan bilis yang telah digoreng
sedikit hirisan daun bawang

CARA-CARA 

Tumbukkan bawang+bawang putih+udang kering
Panaskan minyak dan tumis bahan yang telah ditumbuk berserta cili giling sehingga naik bau
Masukkan serbuk kunyit+sos tiram dan gaul rata 
Masuukan perasa ikan bilis (jika suka) + sayur kobis +garam dan gaul rata
Setelah itu goreng dan kacau sebati
Akhir sekali masukkan nasi dan kacau rata
Hidangkan bersama-sama sedikit ikan bilis yang telah digoreng dan sedikit hirisan daun bawang





Masakan Ayam

Ayam Masak Ungkep versi Mak Mah

5:49 PM



Mak Mah tu mak saya la ~ sebab saya belajar masak Ungkep ni dari dia hehehe
Biasanya resipi ni turun-temurun, jadi macam-macam variasi ada.

Pada saya resipi ni best sebab fully utilize ayam tu - "cakar", leher semualah hehehe

Ada orang kata Ayam Masak Ungkep ni dalam bahasa melayunya Ayam Masak Jintan. Entah betul atau tidak, tak tahu ler, tapi kalau Mak atau Nenek masak memang ada pakai jintan. Lauk ni memang lauk favourite kalau kenduri kendara (sebelah malam nye kenduri macam kenduri doa selamat ke...)

AYAM MASAK UNGKEP VERSI MAK MAH

Bahan-bahan ( 4-6 orang )

1 ekor ayam (dipotong 12, lebih elok sekiranya ayam tua@ayam kampung)
5 biji kentang sederhana besar (dipotong dadu)

Bahan A (untuk dikisar)
5 labu bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci halia
2 inci kunyit hidup
Segenggam cili kering (direbus)

Bahan B (untuk dikisar kering/tumbuk)
2 sudu kecil jintan
2 sudu kecil ketumbar

Bahan C
2 inci lengkuas (diketuk)
2 batang serai (diketuk)

1 liter air
Santan dari 1 biji kelapa
Minyak untuk menumis
sedikit asam jawa (dibancuh dengan 5 sudu besar air)
Garam secukup rasa

Cara-Cara :


  1. Ayam dibersihkan dan digaul dengan garam serta serbuk kunyit.
  2. Panaskan minyak dan gorengkan Bahan A. Kemudian masukkan Bahan B dan Bahan C
  3. Tumis sehingga naik minyak.
  4. Setelah naik minyak, masukkan ayam. 
  5. Biarkan sebentar lebih kurang 2-3 minit.
  6. Masukkan air dan garam secukup rasa. 
  7. Tutup periuk supaya ayam empuk.
  8. Setelah ayam empuk masukkan kentang. 
  9. Biarkan seketika supaya kentang pula empuk.
  10. Akhir sekali masukkan santan dan kecilkan api supaya santan tidak pecah.
  11. Masukkan air asam jawa dan biarkan masak seketika.
  12. Kemudian bolehlah dihidangkan dengan nasi putih.

petua : cili kering mesti kena rebus, baru sedap :)

Chinese Dishes

Loh Pak Koh

10:30 PM


Hari tu DH beli Lobak Putih sedangkan dalam peti ais ada satu lagi yang I beli sebelum tu. So, da terlebih banyak ni, teringat la pulak kat Loh Pak Koh.

Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images