Apple & Raisin Flapjacks (British Oat Bar)

5:56 AM


Resipi ni saya ambik dari khazanah buku resipi mak saya yang dia banyak borong semasa mengikut Abah saya ke UK (sekitar tahun 80an).

Ketika itu tiada Nigella Lawson atau Jamie Oliver dan Mama saya hanya kenal Delia Smith dan Madhur Jaffry.

Buku Bake with Ease ni ada macam-macam resipi tapi memandangkan saya ni dengan baking takde jodoh sangat - saya tak pernah cuba yang rumit-rumit. Entahlah sejak dari zaman sekolah dan Sains Rumah Tangga, kalau bab baking memang saya FAIL huhuhu

Tapi yang resipi ni pulak memang tak pernah FAIL, agaknya NIAT kut (dan banyak baca Bismillah serta selawat huhuhu) sebab saya masih menyusukan anak yang ketiga, maka perlu la snek yang LAZAT dan berkhasiat. Oat memang membantu wanita menyusu badan jadi daripada dok makan kerepek pisang bersira gula, baik saya makan Flapjacks ni :)

Bahan-bahan

Mentega 100g, ditambah sedikit untuk gris brownies pan anda
75g gula perang (muscovado)
3 sudu besar madu
250g porridge oats
100g traditional rolled oats
secubit garam
100g kismis
1 merah epal tart diparut

Cara-cara membuatnya

Panaskan oven 350F (180C) dan gris 10 x 10 atau 10 x 12 inch brownies pan
Cairkan mentega perlahan-lahan dalam periuk dan campurkan gula dan madu.
Kemudian masukkan oat dan garam. Kacau hingga rata.
Tambah parutan epal dan kismis dan kacau sekali lagi.
Tuang campuran ke dalam brownies pan dan tekan supaya permukaan adalah licin dan campuran yang merebak sekata.
Bakar selama 20-25 minit atau sehingga oat perang keemasan dan rangup.
Biarkan sejuk selama 10 minit, tetapi memotong sementara masih hangat.
Simpan dalam balang kedap udara atau tin.

You Might Also Like

0 comments

Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images