Terung Bulat Masak Sambal

3:30 PM



Selalu mak saya masak resipi ni pakai terung panjang, tapi since husband beli terung bulat ni banyak dan since terung ni tak elok simpan lama-lama maka selepas guna masak kari dan ada baki, saya guna buat masak resipi kegemaran saya.

Terung masak sambal ni saya rasa, rata-rata siapa yang dari Johor (dan mungkin jawa) selalu masak resipi ni. Jadi setelah bertahun masak resipi ni, saya olah sikit-sikit supaya menepati citarasa suami yang sukakan pedas.



Saya tak tambah asam jawa, sebaliknya saya gantikan dengan sos tomato supaya rasa sedikit lemak masak.

Bahan-bahannya :

4 biji terung bulat

4 ulas bawang putih
2 biji bawang merah
1/2 genggam cili kering
*4 biji cili padi hijau siam
2 sudu tomato sos
1 carton kecil cili giling jenama puteri
2 inci gula kerek/nissan
garam dan perisa secukup rasa

minyak untuk menggoreng terung dan menumis


photo from : http://www.thaitable.com/thai/ingredient/thai-chili-pepper

*Bagi yang tertanya-tanya apa dia cili padi hijau siam, nah lihat di atas - yg paling tepi sebelah atas tu saya panggil cili padi hijau siam.

Ini cili giling puteri yang saya pakai..sedap ni

Terung bulat dipotong menjadi 4 wedges dan digoreng hingga lembut. Ketepikan dan letak atas pinggan hidangan.
Ciling kering di rebus dan di kisar bersama-sama 4 ulas bawang putih dan 4 biji cili padi hijau. Kurangkan cili padi jika tidak mahu terlalu pedas.
Bawang besar di hiris bulat-bulat (macam onion ring)

Panaskan minyak dalam 1 sudu besar dan tumis bahan-bahan kisar tersebut.
Kemudian masukkan cili giling jenama puteri.
Masukkan bulan bawang besar yang telah dihiris.
Biarkan cili masak untuk seketika.
Kemudian masukkan gula nissan dan tomato sos.
Tumis untuk seketika.
Masukkan garam, gula dan perisa secukup rasa.

Setelah sambal masak, tuangkan ke atas terung yang telah digoreng.

Sedap di makan bersama-sama nasi panas yang agak lembut sedikit bersama-sama ikan goreng dan sup sayur bening :)

Selamat mencuba!



You Might Also Like

0 comments

Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images