Parpu Telur Mama Zahra

5:02 AM


Sebelum saya kawin saya tak pernah sedar pun wujudnya resipi ini - sama kes macam suami saya tak sedar yang wujudnya resipi pecel lele hehehe

Apapun saya harus berterima kasih pada Daddy in Law saya yang sanggup luangkan masa SMS kat saya resipi ni - masa tu 1st year kawin dan suami teringin nak makan (sebab itu dinamakan Parpu Telur Mama Zahra)

Memandangkan saya dah lama tak buat sampai suami pun lupa saya pandai buat, hehehe saya pun buatlah untuk dia since dia sekarang rajin juga makan lunch kat rumah. Saya buat tak banyak sebab saya lebih suka Masalodeh kalau bab menggunakan kacang dal ni.

Resipi ni simple sangat. Siapa tak pandai masak pun boleh cuba masak dan impress husband LOL

Bahan2
½ cawan kacang gram dhal (rendam 2 ~ 3 jam)
1 cawan santan pekat
3 biji ubi kentang ~ kopek & belah 4
2 biji telur
garam
serbuk kunyit
sedikit air untuk rebus kacang dal dan kentang

Bahan2 Tumis Darat
Minyak masak
½ biji bwg besar ~mayang nipis
6 helai daun kari


Cara Memasak
Rebus kacang dhal hingga empuk dalam sedikit air di campur serbuk kunyit.
Masukkan kentang dan rebus hingga kentang empuk.
Masukkan santan & sedikit air untuk kuah.
Biar mendidih sambil dikacau-kacau.
Pecahkan telur sebiji-sebiji.. slowkan api.. jangan kacau sangat.
Biar telur masak.
Tutup api.

Dalam kuali lain, panaskan minyak dan tumis semua bahan tumis darat hingga wangi.
Curahkan semua bahan2 tumis tadi ke dalam kuah dhal tadi lalu ditutup periuk.
Sedia untuk dihidangkan.

p/s saya lupa letak kentang tapi takpe, dah simpan kat sini next time saya ingat hehehe

You Might Also Like

0 comments

Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images