Sambal

Sambal Tumis Telur

5:52 PM




Ini kegemaran saya semasa kecil. Resipi ini berasaskan sambal tumis yg biasa saya buat untuk nasi lemak.

Bahan kisar
8 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 biji buah keras
sedikit belacan

Bahan-bahan lain
Cili giling sebanyak mana yang mahu (hendak pedas ke tidak)

Satu cawan ikan bilis

6 biji telur rebus

2 camb besar air asam jawa

1 labu bawang besar holland (dihiris)

Minyak untuk menumis

1 camb gula merah

sedikit garam dan perisa sesedap rasa.

Cara-cara memasak:

Telor rebus dikopek kulit dan digoreng bulat2

Kisar semua bahan-bahan kisar dalam blender.

Panaskan minyak. Goreng ikan bilis sebentar. Angkat

Tumis cili giling dahulu sampai masak.

Masukkan bahan-bahan kisar. Tumis sampai naik bau.

Masukkan bawang besar holland yang dihiris.

Masukkan kembali ikan bilis.

Masukkan satu cawan air. Biarkan mendidih.

Masukkan 2 camb besar air asam jawa

Tambah 1 camb gula merah dan sedikit garam dan perisa sesedap rasa.

Kemudian masukkan Telur Rebus Goreng.

*petua..kalau mahu sambal tumis sedap, eloklah di buat malam sebelumnya. Keesokkan boleh di perhangatkan dan di tambah Telur Rebus Goreng.



Bebola Daging IKEA

Bebola daging IKEA

11:25 AM



Kalau ke IKEA memang tidak lepas untuk makan Köttbullar - Bebola daging orang Sweden

Saya duduk di Ampang dan IKEA agak jauh untuk pergi selalu, jadi saya cari alternatif lain - cuba masak sendiri. Haaa jimat kos dan selamat duit minyak

Kebetulan saya memang beli lingonberry-jam kalau-kalau lah berpeluang untuk buat sendiri.

Saya susun cara-cara memasak dengan side dishes mengikut turutan supaya bila dihidangkan masih sedap dan panas.

Bebola Daging

Bahan-bahan
Bebola Daging Instant Azmi
1 Sudu besar butter untuk mengoreng
Sedikit Worshire sauce




AZMY Bebola Daging ni saya beli di TESCO.

Goreng bersama sedikit minyak sehingga brown.



Saya tambahkan Worshire sauce untuk flavouring and lkemudiannya untuk membuat gravy.



Once brown, angkat.

Gravy
Bahan-bahan
Lebihan "dripping" dari mengoreng
1 sudu besar butter
2 sudu besar tepung gandum.
Satu cawan susu penuh krim
garam dan perisa secukup rasa dan sedikit lada hitam.

Gracy ni sebenarnya dibuat dari "dripping" minyak dan jus daging yang digoreng atau diroast. Juga dari air rebusan daging.

Bila kita angkat bebola daging dari kuali akan ada sedikit dripping.
Tambah satu sudu butter.
Biarkan cair.
Setelah cair, tambahkan 2 sudu tepung gandum.
Kacau sehingga naik bau.
Tambah 1cawan air rebusan daging
I akan tambahkan susu penuh krim selepas ini.
Jangan lupa untuk mengacau atau whisk supaya susu tidak pecah.
Bolehlah tambah garam dan perisa secukup rasa dan sedikit lada hitam.



The Mash Potatoes
Saya tahu di IKEA Malaysia bebola daging ini dihidangkan dengan french fries. Tapi suami saya suka makanan kurang minyak. Saya hidangkan dengan kentang lenyek - mash potatoes.


Bahan-bahan
8 biji Kentang
Satu sudu besar butter
Sedikit Susu Penuh Krim
garam dan perisa secukup rasa

Kopek kulit kentang dan potong dadu.
Rebus sehingga empuk



Toskan.
Lenyek bersama-sama butter dan susu segar.






Side dish - Brokoli Kukus

Kukus adalah cara yang paling elok untuk mengekalkan vitamin di dalam brokoli. Kukus selama 5 minit sahaja, jgn lebih supaya tidak lodoh



Lingonberry-jam




Jam ini hanya sesuai untuk dimakan bersama masakan daging.
Orang Sweden makan macam makan kicap la..

My ättiksgurka



ättiksgurka ni sebenarnya jeruk timun. Boleh di dapati di Cold Storage

Hasilnya?





Silalah makan ye...



Saya juga sisipkan video instruction di You Tube untuk membuat bebola daging dari scratch




Masakan Ikan

Pecel Ikan Cencaru

11:12 AM



Ini resipi turun temurun dari bonda saya.

Daun dan buah cekur memang banyak tumbuh di belakang rumah kami di Johor. Kalau saya rindu, pasti saya buat resipi ini.

Bahan-bahan ( 3 orang makan )

* 1 kilo Ikan Cencaru
* 5 bawang merah kecil (digoreng)
* 3 biji bawang putih
* 200 grams akar cekur (kencur)
* 50 grams ikan bilis (digoreng garing)
* 50 grams cili padi
* 1 sudu besar asam jawa (diambil jusnya agak 2 sudu besar)
* Santan pekat sahaja dr 2 biji kelapa
* garam dan serbuk perisa secukup rasa

Cara-cara membuat:
Ikan Cencaru hendaklah di bakar dahulu kemudian di ambil isinya sahaja.


Bahan-bahan berikut adalah untuk di tumbuk : Mengikut arah jam - 200 grams akar cekur (kencur) 3 biji bawang putih 50 grams cili padi 50 grams ikan bilis (digoreng garing) 5 bawang merah kecil (digoreng)

Santan dari 2 biji kelapa di perah dan di masukkan ke dalam periuk. letakkan di atas dapur.



Masukkan ke dalam santan bahan-bahan yang digiling atau di tumbuk tadi. Biarkan sehingga mendidih sedikit tapi pastikan api kecil supaya tidak pecah santan.



Stir well and bring to a slight boil to thicken.

Once the gravy is thick, place in the pot the ikan cencaru flesh carefully as not to break them.

Masukkan isi ikan cencaru bakar tadi. Hati-hati supaya isi ikan tidak hancur. Biarkan selama 3 minit. Masukkan garam dan serbuk perisa serta jus asam jawa secukupnya.

Sedap di hidangkan panas-panas bersama nasi putih. Pecel ini ringkas, hanya perlu sayur-sayur kampung seperti pucuk paku di celur sahaja sebagai lauk sampingan

Chicken Noodle Soup

Chicken Noodle Soup

10:51 AM



Saya memang suka tengok AFC especially rancangan Chef at Home. Dalam satu episod ni, Chef Micheal Smith ajar macamana nak buat Chicken Noodle Soup. Kebetulan hari itu hujan dan saya demam, tak lalu nak makan nasi.


photos from - http://www.evalu8.org

Resipi dia memang senang dan memang sesuai untuk orang yang tengah demam dan tak ada selera makan. Yang penting, ianya berkhasiat, tidak berminyak dan kurang lemak. Saya ubas suai sedikit mengikut citarasa saya (sebab nak simple...yelah orang tengah tak sihat...nak masak pun tak lalu)

Bahan-bahan yang diperlukan:

Ayam separuh ekor. Dibuang kulit



Sayur-sayuran:

Carrot, Daun Seleri dan Bawang Holland



Daun Bay (Bay Leave)
Macaroni atau Elbow pasta.

Cara-cara memasak:

Ayam direbus dengan 1 litre air
Tambahkan daun bay



Sayur-sayuran dipotong dadu. Masukkan



Setelah ayam empuk, keluarkan dan asingkan daging dan tulang.
Carik-carikkan daging ayam.

Masukan semula ke dalam periuk.



Masukkan macaroni (atau elbow pasta) sehingga al-dente.



Tutup api dan hidangkan panas2.

Kuah Lodeh

Kuah Lodeh Kuning Hj Durahim

9:47 AM



Kuah Lodeh biasanya di makan bersama2 lontong. Lontong itu sebenarnya adalah nasi impit yang di masak dalam daun pisang (digulung2).




Kuah Lodeh ini resipi turun-temurun dan kegemaran Ayahanda saya. Biasanya di Johor, seminggu sebelum hari raya orang sudah "menggunjung" - adat memberi ketupat, kuah lodeh, sambal goreng, ayam masak kicap - pada saudara-mara.

Bezanya kuah lodeh dan masak lemak adalah sayurnya ditumis dahulu baru di tambah santan.


Bahan-Bahan Di tumbuk:
2 sudu cili giling (cili kering direbus dan diblender atau tumbuk)
8 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia 
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil ketumbar
2 biji buah keras
1 sudu besar udang kering(direndam air panas)
2 batang serai (dititik)
2 inci lengkuas (dititik)


Bahan-bahan untuk menumis:
1 cawan udang basah
4 sudu besar cili giling
2 sudu besar Minyak masak
Garam dan perisa secukup rasa

Bahan-bahan Kuah:
1 liter santan
1 sudu besar air asam jawa

Bahan-bahan dalam kuah:

Sayur-sayuran -
(mengikut kegemaran)
Kacang Panjang
Carrot
Kentang
Sengkuang
Kobis
Kentang

Bahan-bahan lain:
20 gm suhun
100 gm fucuk
3 keping tauhu (digoreng dan didadu)
1 keping tempe (digoreng dan dihiris nipis)

Cara:
Sayur-sayuran dipotong panjang2 anggaran dalam satu inci dan lebar 1cm.
Suhun dan Fucuk direndam. Eloklah Fucuk dipotong kecil2 dan suhun digunting dalam 1 inch

Tumbuk hingga lumat jintan manis dan ketumbar kemudian baru masukkan bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, halia , buah keras dan udang kering dalam lesung dan tumbuk lumat

Panaskan minyak dalam periuk dan tumis cili giling, udang basah, lengkuas, serai dan bahan2 tumbuk sehingga naik bau.

Masukkan sayur-sayuran dan tumis lagi.

Masukkan suhun dan fucuk juga tauhu dan tempe goreng.

Tumis dalam 5 minit. Tambah garam dan perisa secukup rasa

Setelah itu masukkan santan.

Kecilkan api supaya santan tidak pecah.

Letak sedikit air asam jawa.

Bila sudah mendidih sedikit, bolehlah hidangkan bersama lontong, nasi impit atau ketupat.

Mee Bandung Ijai

8:39 AM



Walaupun berasal dari Pulau Pinang, suami saya memang suka makan Mee Bandung Muar. Mee Bandung yang dibuat biasanya berasaskan resipi Mee Bandung Tanjung Agas Muar yang mempunyai Sotong Kering.

Resipi ini saya ilhamkan dari pemerhatian dan rujukan selain menggunakan citarasa saya sendiri. Untuk kepuasan, Mee Bandung haruslah di masak berperingkat-peringkat seperti di bawah ini.


Bahan-bahan untuk stok
½ cawan udang kering
2 keping sotong kering
½ cawan kepala dan kulit udang hidup
300gram daging (anggaran dalam RM3)



Bahan-bahan menumis
3 camb besar cili giling
2 biji bawang putih
6 biji bawang merah
1 camb besar sos tiram
2 camb besar minyak masak
Garam dan perisa secukup rasa

Bahan-bahan lain
1½ cawan Sawi yg di potong 1 inch
1½ cawan Kobis Cina yg di potong 1 inch
100 gram udang basah
100 gram sotong
10 biji Bebola ikan
2 biji Telur (untuk 2 orang)
1 beg mee kuning

Untuk Hiasan
Daun Sup (dihiris)
Daun Bawang (dihiris)
Bawang Goreng (dihiris)
Cili Merah (dihiris)

Cara-cara Memasak
Bahan-bahan untuk stok, masukkan dalam periuk, isi air sehingga menutup semua bahan dan rebus sehingga daging empuk
Setelah daging empuk, keluarkan dan setelah sejuk, hiris.
Stok ditapis (jgn buang), asingkan kepala dan kulit udang dan buang.
Udang kering dan sotong diketepikan (akan digunakan dgn bahan menumis)
Udang kering dan sotong dikisar bersama2 bawang merah dan bawang putih.
Panaskan 2 camb besar minyak masak dalam periuk, tumis bahan kisar dan cili giling.
Jangan sampai garing.
Setelah masak, masukkan sos tiram dan garam dan perisa secukup rasa
Kemudian masukkan stok yang telah di tapis tadi.
Kacau dan biarkan mendidih.

Mee bandung tidak boleh dibuat sekali banyak.

Apabila hendak dihidang, masukkan kuah ke dalam kuali (anggaran untuk seorang makan), masukkan sedikit sawi, kobis cina, bebola ikan, udang basah, sotong, daging hiris dan pecahkan telur (juga anggaran untuk seorang makan).
Setelah bahan-bahan masak, masukkan mee kuning (untuk seorang makan).
Angkat kesemua bahan ke dalam mangkuk dan hiaskan dengan daun sup, daun bawang, Bawang Goreng dan cili merah.






Karipap

Karipap Simple versi Farah

6:00 PM



Hujan begitu lebat sekali. Perut berkeroncong lapar. Hujan dan sejuk-sejuk begini sedap makan karipap kan.

Malam tadi bila telefon Bunda, dia sedang sibuk untuk ke rumah Mak Long. Ada "rewang" katanya. Mesti karipap juga menjadi hidangan "rewang" sebagaimana ketika kenduri kahwin adinda-adinda dahulu. Teringat juga petua Kak Leha yang menjual kuih - "cairkan majerin dan minyak dulu. Panas-panas di campur tepung, pasti karipap jadi enak dan ranggup"

Kebetulan lebih buat homemade baby food anak daraku Sya-Sya, sebiji keledek sederhana besar, menanti untuk dibikin apa dalam peti ais. Juga tulang-tulang ayam lebih dari masak makaroni yang diambil isinya aje. Nah! sesuai sekali.


Utk 18-20 biji
Bahan-bahan - kulit karipap
300gram tepung gandum
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar minyak masak
secubit garam
sedikit air
Bahan-bahan - inti karipap
1 biji keledek sederhana besar
(dalam 2 cawan setelah dipotong dadu)
2 ulas bawang putih (dicincang)
1 biji bawang besar (dipotong dadu)
2 sudu besar serbuk kari (dicampur air menjadi pes)
Tulang ayam (dalam 2-3 ketul) jika ada
garam dan sedikit perisa secukup rasa
2 sudu besar minyak masak

Cara-cara membuat inti
Tumis bawang putih (dicincang)& bawang besar (dipotong dadu) sehingga wangi. Masukkan tulang ayam dan tumis lagi.
Masukkan pes kari dan tumis lagi.
Masukkan keledek dan tuangkan satu cawan air.
Biarkan sehingga keledek masak dan air kering.
Tambah garam dan sedikit perisa secukup rasa.
Sejukkan inti sebelum menggunakannya.

Cara-cara membuat kulit
Cairkan marjerin dan minyak masak di dalam periuk kecil.
Ayakkan tepung dan masukkan dalam mangkuk mengadun.
Masukkan secubit garam
Tuangkan marjerin dan minyak masak panas tadi dan gaul dengan senduk kayu
Perlahan-lahan campurkan adunan bersama air sehingga menjadi doh.
Uli selama 10-15minit sehingga doh menjadi sedikit kenyal.

Lebih mudah dan cepat jika mempunyai pencetak karipap dan bagi mereka yang tidak mahu mengelim.

Setelah siap, goreng karipap dalam minyak yang banyak sehingga kuning keemasan.


Makaroni Goreng

Simple Makaroni versi Farah

5:41 PM



Hari ini malas rasanya untuk memasak tengahari. Jadi pagi-pagi lagi saya sudah merebus Makaroni untuk digoreng sebagai "Brunch" - breakfast campur lunch

Bahan-bahan
2 cawan makaroni (direbus sehingga al dente)
100gram udang basah
100gram isi ayam
5 biji bawang putih
100gram sayur sawi
1 batang carrot
100gram taugeh
3 biji telur
1 sudu besar cili boh/kisar
1 sudu besar otak udang
1 sudu besar oyster sauce
1 sudu besar kicap pekat
sedikit minyak bijan
2 sudu besar minyak masak
sedikit garam dan perisa


untuk hiasan
hirisan daun bawang, cili merah dan sedikit bawang goreng.

Cara-Cara Memasak
Udang di buang kepala. Biarkan ekor sahaja
Isi ayam di potong kecil2
Sawi di potong 2 inci
Carrot di potong dadu
Bawang putih dicincang

Panaskan 2 sudu besar minyak masak dan tumis bawang putih.
Kemudian masukkan 1 sudu besar cili boh/kisar (lebihkan kalau mahu pedas)
Tumis seketika dan kemudian masukkan udang dan ayam.
Masukkan sawi dan carrot. Tumis lagi.
Kemudian masukkan 1 sudu besar otak udang, 1 sudu besar oyster sauce dan 1 sudu besar kicap pekat.
Tumis seketika.
Masukkan sedikit garam dan perisa.
Tumis seketika lagi.
Masukkan makaroni dan gaul sehingga sebati.
Pecahkan 3 biji telur dan gaul sehingga telur masak.
Masukkan taugeh dan gaul, tumis sehingga masak.

Hidangkan bersama-sama hirisan daun bawang, cili merah dan sedikit bawang goreng.

Nasi

Nasi Lemak Sri Sulong

5:29 PM


Bahan Bahan:
2 cawan Beras
2 ulas bawang besar(dimayang)
1 inci halia (dihiris halus)
sedikit halba (optional)
2 helai daun pandan
4 cawan santan pekat
garam dan perisa secukup rasa

Basuh beras dan rendam selama sejam supaya lebih empuk.
Campurkan semua bahan, rasa dulu cukup tak masin manis semua lah dan masak seperti biasa dalam periuk nasi.
Bila lampu dah bertukar reheat tu, gemburkan nasi perlahan-lahan dengan senduk nasi dan tutup biarkan dia masak dalam stim dia.

Nak sedap hidangkan dalam mangkuk beralas daun pisang.

Nasi Lemak Sri Sulong saya selalu dihidangkan dengan telur dadar, sambal goreng jawa dan sambal tumis.

Petua air dia : tambah 2 cawan pada bilangan cawan untuk beras. Contoh : Kalau 3 cawan beras, jadi 5 cawan santan. Kalau 4 cawan, maka 6 cawan santan.


Buah Melaka

Buah Melaka Incredible Hulk

11:38 AM


Entah kenapa tiba-tiba mulut teringin nak makan Buah Melaka. Semalam semasa tiba di stesyen monorail, beli lah juga RM1. Tapi bila dah makan rasa tak cukup.

Singgah sekejap di kedai Taman Cahaya, beli kelapa parut. Kalau nak buah kuih macam ni petua dia minta kat pekedai tu - parut isi yang putih sahaja, cakap kat dia, "untuk buat kuih".

Sebab dia lebih besar sedikit, saya panggil buah melaka saya ini Buah Melaka Incredible Hulk LOL

Bahan-bahan (Inti)
Gula merah (gula melaka yang sudah hancur)

Bahan-bahan (Kulit)
setengah cawan tepung beras pulut
1 sudu kecil air pandan
Sedikit pewarna hijau

Bahan-bahan (Sadur)
4 sudu kelapa parut (putih sahaja)
Sedikit garam

Cara memasak
Kelapa parut (putih sahaja) digaul dengan sedikit garam
Sediakan air untuk merebus: Masak air anggaran 1/2 periuk.
Campurkan setengah cawan tepung beras pulut, 1 sudu kecil air pandan, Sedikit pewarna hijau. Sedikit demi sedikit tambah air sehingga menjadi doh kental.
Ambil sedikit doh, bulatkan dan buat lubang. Masukkan gula. Tutup. Masukkan dalam air yang mendidih hingga timbul. Tus dan golekkan kuih ke dalam kelapa yang sudah bergaram.

Hidangkan.




Masakan Sayur-Sayuran

Sambal Goreng Jawa Simple versi Farah

8:00 PM



Rasanya sambal goreng ini rata-rata seantero internet di panggil sambal goreng jawa. Tapi Sambal Goreng Jawa Johor dengan Sambal Goreng Jawa Singapore pun ada perbezaannya. Sambal Goreng Jawa Singapore nampak lebih merah kerana menggunakan cili kisar.

Resipi ni memang rasmi kalau ada kenduri di kampung - terutama sekali kalau ada orang buat ambeng (nasi ambeng). Variasinya pun berbeza. Semasa Acara Selamatan Potong Jambul Syasya, Bunda kata teringin nak buat Sambal Goreng Jawa dengan kacang tolo (black eye peas - bukan group tu ye)



Ni versi simple sebab nak makan dengan nasi lemak. Tapi yang penting mesti ada udang basah, mesti ada tempe, mesti ada tauhu, mesti ada kacang panjang (snake beans). Kalau nak tahu kenapa asal hari raya sahaja mesti harga kacang panjang naik.....haaaaa inilah sebabnya!

Sambal Goreng Jawa Simple versi Farah
(untuk 2 orang makan)
Bahan-bahan
8 batang kacang panjang
1 biji carrot
1 keping tempe
2 keping tauhu
7 ekor udang basah
1 sudu besar ikan bilis
2 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
sedikit soo-hoon
1 biji cili merah
sedikit garam dan perisa
2 sudu besar minyak masak (untuk menumis)

Penyediaan
Tauhu dan tempe harus digoreng terlebih dahulu dalam minyak yang banyak.
Biarkan sejuk sebelum dipotong dadu

Carrot dihiris panjang2
Kacang panjang dihiris serong panjang2
Bawang Putih, Bawang Merah dan Cili dihiris.

Udang basah dikopek kulit. Jika suka boleh hiris kepada dua bahagian.

Soo-Hoon direndam sehingga lembut. Lebih baik di gunting (dlm 2 inci -2 inci)

Ikan bilis di kopek dan basuh.

Cara Memasak
Panaskan 2 sudu besar minyak masak di dalam kuali.
Tumis dahulu Bawang Putih, Bawang Merah dan Cili.
Masukkan bilis dan kemudian udang.
Tumis selama 5 minit.

Masukkan Carrot, Kacang Panjang. Kacau seketika
Kemudian masukkan Tauhu dan Tempe goreng yang telah di potong dadu tadi.

Tumis selama 5 minit.

Masukkan Soo-Hoon yg telah lembut dan di potong2.

Kacau seketika.

Masukkan sedikit garam dan perisa.

Tumis selama 5 minit dan angkat.

Sesuai dihidangkan bersama nasi lemak. Lebih sedap jika ditambah petai (tapi kat pasar tadi tak ada petai :P)



Nuffnang

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images